Programma's

1. Bestuur en organisatie

1.3 Openbare orde en veiligheid

Doelstelling:

De Fryske Marren is een gemeente waar je prettig en veilig kunt wonen, recreëren en werken.

De analysefase voor het gemeentelijke Integraal veiligheidsplan 2023-2028 is afgerond. Hiermee is de basis gelegd voor het meerjarenbeleidsplan, dat naar verwachting in oktober ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd.

Actuele veiligheidsproblematiek
Kijkend naar de actuele veiligheidsproblematiek hebben we met name te maken met bankpasfraude, overlast door specifieke groep jongeren, buurtconflicten en drugsoverlast.

We hebben twee crisisoefeningen gedraaid in onze gemeente: een multidisciplinaire vaartuigenoefening en een cybercrisisoefening.

Informatieveiligheid
Inwoners en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en controleerbaar met informatie omgaat en deze goed beveiligt.

Baseline informatieveiligheid Overheid (BIO)
Alle overheidsorganisaties zijn gehouden aan het normenkader voor informatieveiligheid: de BIO. Wij hebben permanente aandacht voor de actualiteit en kwaliteit.

Verantwoordingsproces (ENSIA)
Het verantwoordingsproces aangaande digitale veiligheid over 2022 is afgerond. Een externe auditor heeft verschillende audits onderzocht en geen bevindingen of afwijkingen gevonden. Hiermee heeft gemeente De Fryske Marren over verantwoordingsjaar 2022 een 100% score behaald. De verantwoording naar college en toezichthouders zijn tijdig gedaan.

Doelstelling:

Gemeente De Fryske Marren is een gemeente waarin de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in het openbare gebied gewaarborgd worden. Dit met de juiste verhouding tussen horeca/evenementen en omwonenden.

Eind 2021 hebben we inhoudelijk de algemene plaatselijke verordening (APV) geactualiseerd waarbij we onder andere de laatste ontwikkelingen op het gebied van lachgas en vooral ondermijning hebben meegenomen. In aanloop op de Omgevingswet passen we de Apv in 2023 weer aan. Dit is een technische wijziging, waarbij de inhoud niet wordt gewijzigd. De technische wijzigingen zien op verwijzingen naar de Omgevingswet en worden artikelen van de Apv één op één overgeheveld naar de Verordening fysieke leefomgeving. De planning is dat we in 2024 op inhoud de Apv gaan actualiseren.

Vanaf begin januari 2023 is het aantal Boa's uitgebreid van drie naar zes medewerkers. Door deze verdubbeling kunnen wij buiten kantooruren Boa's inzetten in de avonduren en in het weekend. De Boa's worden in 2023 met name ingezet tijdens evenementen en bij de horeca. Daarnaast wordt adequaat door de Boa's ingezet op de (Fixi-)meldingen en klachten, die bij de gemeente binnenkomen. In het 1ste kwartaal 2023 zijn 134 Fixi-meldingen binnengekomen en door de Boa's opgepakt. Dit is een toename van 20% ten opzichte van het eerste kwartaal 2022.

Deze pagina is gebouwd op 07/20/2023 10:32:24 met de export van 07/17/2023 07:59:26