Programma's

5. Sociaal domein

5.2 Maatwerkvoorzieningen

Doelstelling:

Voldoende en kwalitatief goede maatwerkvoorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben.

Wmo - maatwerkvoorzieningen

  • We verwachten dat het totaal aantal inwoners dat gebruik maakt van de Wmo licht blijft stijgen. Trendmatig wordt voor de komende jaren in onze gemeente een groei van het aantal cliënten verwacht van 4% per jaar.
  • De gemiddelde kosten per cliënt stijgen licht. Dit komt door het aanpassen van tarieven en een verschuiving naar zwaardere en intensievere zorg. Dit is het gevolg van de groeiende groep ouderen (meer 65-plussers, de gemiddelde leeftijd stijgt), de druk op mantelzorgers, het langer zelfstandig wonen en een toename van psychische problematiek.
  • De huurprijzen voor hulpmiddelen zijn met 14,5% gestegen.

Resultaatgericht werken
We werken vanaf 1 januari 2023 resultaatgericht op basis van de nieuwe overeenkomsten voor individuele begeleiding en dagbesteding. Er zijn 34 aanbieders gecontracteerd. Er is voldoende aanbod en de inwoner heeft keuzevrijheid in het bepalen welke aanbieder ondersteuning kan bieden. Het Sociaal wijkteam, de aanbieders en De Kear zijn op de nieuwe werkwijze voorbereid. In 2023 is er veel aandacht voor de implementatie.

In 2023 maken we afspraken met aanbieders die begeleiding en dagbesteding leveren, De Kear en andere ketenpartners om de zorg ook anders te organiseren. We investeren in het versterken van de eigen mogelijkheden van inwoners, het beter benutten van hun sociale netwerk en eigen omgeving en het gebruik van algemene voorzieningen.

Landelijke ontwikkelingen resultaatgericht beschikken
De staatssecretaris van VWS heeft het wetsvoorstel over resultaatgericht beschikken en geschillenbeslechting ingetrokken. We oriënteren ons op de mogelijke gevolgen die dit kan hebben op de huidige werkwijze, de doorontwikkeling van de bekostiging bij resultaatgericht werken en de voorgenomen aanbesteding voor hulp bij het huishouden. We zijn actief betrokken bij het landelijk onderzoek van de VNG en het Ketenbureau i-Sociaal Domein naar het vinden van alternatieven die ervoor kunnen zorgen dat de voordelen van resultaatgericht werken behouden kunnen blijven.

Beschermd Wonen
Na meerdere jaren van uitstel is de verwachting dat de doordecentralisatie van Beschermd Wonen in 2024 in zal gaan. Dit betekent dat we vanaf 2024 als gemeente zelf middelen ontvangen voor nieuwe cliënten beschermd wonen. Centrumgemeente Leeuwarden ontvangt nog de middelen voor de bestaande cliënten. De hoogte van het budget wordt waarschijnlijk pas bekend gemaakt in de decembercirculaire. Hoewel het definitieve besluit nog moet worden genomen zullen we toch tijdig op deze wijziging moeten anticiperen. De Friese gemeenten hebben in gezamenlijkheid de doordecentralisatie voorbereid. In maart zijn de Friese gemeenteraadsleden en de leden van de Friese adviesraden via een webinar geïnformeerd over hoe we in Friesland uitvoering willen geven aan de doordecentralisatie. Vervolgens is het aan alle Friese gemeenteraden om hierover een besluit te nemen. Het streven is om nog voor de zomer het besluitvormingstraject af te ronden.

Wmo-toezicht
We voldoen aan de wettelijke eisen van toezicht en handhaving. Dit voeren we reactief en pro-actief uit. GGD-Fryslân is daarbij aangewezen als toezichthouder. Het toezicht is voor een belangrijk deel gericht op de doelmatigheid van de geleverde zorg. Het Wmo-toezicht is onderdeel van de integrale gemeentelijk aanpak ondermijning. De Rijksoverheid en VNG werken daarnaast aan een verbetertraject toezicht. Hierop zoeken we de aansluiting.

Doelstelling:

Voldoende en kwalitatief goede maatwerkvoorzieningen voor wie dat nodig hebben, kinderen, jongeren én hun ouders.

Landelijke ontwikkelingen Jeugd
De Hervormingsagenda Jeugd komt voort uit de bestuurlijke afspraken die de VNG en het Rijk op 2 juni 2021 over de jeugdhulp hebben gemaakt. Hierbij is de uitspraak van de Commissie van Wijzen het uitgangspunt. De Hervormingsagenda Jeugd heeft twee doelen, die nadrukkelijk aan elkaar zijn gekoppeld:
1.   Betere en tijdige zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is.
2.   Een beheersbaar en daarmee duurzaam financieel houdbaar stelsel.
Recentelijk zijn het kabinet en VNG het eens geworden over de Hervormingsagenda en de financiële gevolgen ervan. Belangrijke uitkomst is dat het kabinet voor de jaren 2024 en 2025 grotendeels afziet van de voorgenomen bezuiniging. Dit maakt het mogelijk om de focus te leggen op de nodige inhoudelijke veranderingen. In de komende periode zal de Hervormingsagenda meegenomen in het  te ontwikkelen beleid.

Provinciale ontwikkelingen
De aanbesteding voor de Specialistische Jeugdhulp en Wonen is 2022 in gang gezet. Belangrijk uitgangspunt van de aanbesteding is dat de kwaliteitscriteria omhoog gaan voor de zorgaanbieders en de effectiviteit van de geleverde zorg verbeterd wordt.

Stand van zaken aanbestedingen

  • De beoogde startdatum was 1 januari 2023. De startdatum is verschoven naar 1 januari 2024.
  • Het uitstel heeft geen gevolgen voor de continuïteit van de Jeugdhulp. De bestaande contracten zijn met één jaar verlengd.  

Stand van zaken regiovisie
De regiovisie is door elke gemeenteraad in Fryslân vastgesteld. Er is een start gemaakt met het invullen van de jaarplannen en de verschillende activiteiten. De verschillende ontwikkelingen worden meegenomen in de gemeentelijke beleidsagenda

Gemeentelijke ontwikkelingen
In 2022 zijn de eerste stappen gezet in de ontwikkeling van een Jeugdbeleid. Daar willen we jongeren en hun ouders bij betrekken. We hebben daarvoor aansluiting gezocht bij Wikselwurk. Als onderdeel van Wikselwurk is onderzoek gedaan naar de invulling van jeugdparticipatie. Er is een gesprek gevoerd met jongeren. Uit het onderzoek blijkt dat er nog de nodige stappen moeten worden gezet om te komen tot een goede passende vorm van jeugdparticipatie. De verdere uitwerking van de jeugdparticipatie is onderdeel van Wikselwurk

Deze pagina is gebouwd op 07/20/2023 10:32:24 met de export van 07/17/2023 07:59:26